top of page

DE 907

De eerste vragen die wellicht zou heersen bij het zien van onze 907 zou zijn: ‘hoe zijn jullie aan deze bus gekomen?’

 

Wij hebben deze wagen teruggevonden tijdens een excursie in Noord-Holland nabij Alkmaar in 1988. Hij stond op dat moment op het terrein van Autosloperij Visscher in Heerhugowaard. Nadat de 907 jaren lang te koop heeft gestaan voor de export is hij daar terecht gekomen en gebruikt als kantoor. De bus is voor ƒ1000,- gekocht en teruggehaald naar Rotterdam. Anno 2022, zo’n 34 jaar later staat de bus er nog net zoals hoe hij toen opgehaald is. Helaas zijn er nooit middelen en tijd voor geweest, om te gaan beginnen met het restaureren van de bus. Door dat hij al die jaren droog opgeslagen heeft gestaan, heeft het proces van vergankelijkheid gestopt. Dragende delen zijn aangetast, maar niet onherstelbaar.

907-10-Leyland-Worldmaster-Hainje-a.jpg

RET 907 sloperij DANIEL te Alphen aan den Rijn 16-10-1976, (foto: ROVM-Digitaal)

907-12-Leyland-Worldmaster-Hainje-a.jpg

RET 907 Autosloperij Visscher Heerhugowaard, 12-1988, (foto: J. van der Stelt)

66700835_153506712439042_1961910051148922880_n.jpg

RET 907 Waalhaven noordzijde in de eerste helft van de jaren 90,

(foto: J. van der Stelt)

Het restauratie traject schatten we in op meerdere jaren noeste arbeid met onze vrijwilligers en diverse klussen uitbesteden daar wij de middelen en capaciteiten niet hebben om deze in eigen beheer uit te voeren. Daar het unieke delen betreft zullen kosten hoger oplopen dan wanneer je bestaande onderdelen kan gebruiken.

 

Tijdens zijn lange wachten heeft de bus wel weten te figuren in de film van ‘Toen Was Geluk Heel Gewoon’.

toen_was_geluk_heel_gewoon_37041014_st_7_s-high.jpg

Toen was geluk heel gewoon film (2014)

1.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 03-06-2022, (foto's: J. Houdé)

2.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 03-06-2022, (foto's: J. Houdé)

Interieur-4.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 03-06-2022, (foto's: J. Houdé)

Interieur-3.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 03-06-2022, (foto's: J. Houdé)

Zoals we nu eenmaal weten is de staat van de wagen ogenschijnlijk deplorabel. Doch zou het u verbazen dat de bus zelfstandig rijvaardig is. Niks van de gehele bus dat nog functioneert, enkel de Leyland motor loopt als een prachtig gesmeerde naaimachine en heeft net zo veel zin om weer de weg op te mogen gaan als dat wij met deze bus willen! Het is een echte ‘Tik en lopen’. Daar de bus al 33 jaar droog opgeslagen gestaan heeft, is het proces van vergankelijkheid gestopt en wel op een cruciaal punt; de wagen is dan ook nog goed te restaureren. Dragende delen zijn aangetast, maar niet onherstelbaar. De techniek is niet onherstelbaar aangetast en ook goed te restaureren. De carrosserie de grootste uitdaging worden die we heel graag aangaan. Ook het elektrische gedeelte zou volledig opnieuw aangebracht moeten worden. Veel zal nieuw gemaakt gaan worden denk hierbij aan deuren en dak delen en interieur bekleding. De interieur frames hebben we voor 90% compleet. Echter is dit niet origineel en exact het juiste, maar prima te gebruiken voor deze bus. De ramen zijn voor 85% aanwezig, waar van er 5 opnieuw gemaakt zullen moeten worden. Ook de achterover bouw met name de achterkant zou volledig nieuw gebouwd moeten gaan worden. Hierbij schuwen we het bijna onmogelijke niet om alles weer in een zo realistisch mogelijke staat terug te krijgen. Waar het nu nog aan ontbreekt zijn de financiële middelen waaruit we de restauratie kunnen bekostigen.

11.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 10-2021, (foto's: J. Houdé)

Transport-1.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 20-06-2022, (foto's: J. Houdé)

Transport-3.jpg

RET 907, Waalhaven Noordzijde 20-06-2022, (foto's: J. Houdé)

Interesse in meer foto's van de R.E.T. 907 en/of andere bussen uit de 900-serie?

klik dan op naastgelegen pagina's.

Rotterdam Waalhaven, oktober 2021 (video: J. Houdé)

Rotterdam Waalhaven, 03 juni 2022 (video: J. Houdé)

Rotterdam Waalhaven, 3 juni 2021 (video: J. Houdé)

Rotterdam Waalhaven, 20 juni 2022 (video: J. Houdé)

bottom of page