top of page
thumbnail_XB-90-09 BC_edited.jpg

RESTAURATIE PLAN

Plan van aanpak:

 

Hoe gaan we te werk? Op deze pagina willen we graag ons plan van aanpak voor de restauratie van de 907 laten zien. Wat in deze cruciaal is, is dat er heel gestructureerd gewerkt dient te worden. Het meer jaren plan in grove lijnen wordt op deze pagina behandeld.

 

 

Voorbereiding:

 

Als eerste willen we detailfoto’s van de bus maken. Denk hierbij aan diverse afmetingen van onderdelen zoals; sierlijsten, afdek strips, plaatsingen van de banken, enz. Deze willen we dan in een gezamenlijke map bij elkaar voegen, om tijdens te opbouw terug te kunnen vinden.

 

Vervolgens zou de bus de inspectieput op moeten om ook een grondige inspectie aan de onderkant te doen, en aan de hand daarvan te kunnen bepalen wat we voor werkzaamheden kunnen verwachten aan het motorische gedeelte, chassis, voor en achterassen, veerpakketten, leiding werk, enz.

Daarna moet de beplating verwijderd worden om te kunnen bepalen in welke staat de carrosserie daarachter zou zijn. De raamlijsten zien er op wat plekjes na goed en positief uit! Alle onderdelen moeten goed gelabeld en opgeslagen worden, zodat alles te herleiden en terug te vinden is.

 

 

Offertes:

 

We zullen bedrijven gaan benaderen voor offertes om de kosten te kunnen gaan inschatten. Dit zal deels voortijdig moeten voor een kostenraming in de grove zin en voor de fine-tuning zal er rekening moeten worden gehouden met de kleine dingen die onvoorzien nog een fikse kostenpost kunnen gaan worden, omdat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn.

 

De volgende offertes zullen aangevraagd moeten worden:

 

- Vermoedelijke kosten op basis van wat voor werk aan het chassis noodzakelijk zal zijn.

- Chassis en carrosserie stralen en conserveren.

- Een grondige vernieuwing van het stijl en regel werk van de carrosserie.

- Vernieuwing van de deuren.

- Indien herstel niet mogelijk is, het dak opnieuw beplaten en conserveren.

- Het nieuw vervaardigen van het interieur aan banken en bekleding.

- Motor en versnellingsbak inspecteren.

- Voor en achteras revisie (remtrommels, stuurkogels, differentieel).

- Bladveerpakketten revisie/vernieuwing.

- Extra werk en onvoorziene zaken.

Wanneer de benaderde bedrijven bereid zijn om ons te willen helpen met de restauratie, lijkt het ons een goed idee om deze uit te nodigen om de 907 te komen bezichtigen om een beter beeld te geven hoe de bus er daadwerkelijk bij staat. Ook moet er een expertise gedaan worden naar de conditie van het dak of deze deels te herstellen is of vernieuwd zou moeten worden, dit zou vanuit een carrosseriebedrijf moeten gebeuren. Wanneer we een goed geschikte partij gevonden en gekozen hebben moeten we duidelijke afspraken met hen maken over de werkzaamheden die gedaan moeten en hoe ze gebeuren moeten. Vanaf dit punt zullen we hetzelfde traject gaan doorlopen als Hainje in 1963 ooit deed om tot een compleet nieuwe bus te komen. Ook hierin zullen we de nodige uitdagingen krijgen om aan originele materialen, of huidige vervangende materialen te komen om de 907 zo origineel mogelijk te restaureren.

Eigen beheer:

Om de kosten te drukken en wij onze kennis en kunde in huis hebben gaan we een groot gedeelte van de restoratie in eigen beheer opknappen.

 

- Demonteren van onderdelen.

- Onderhoud van motor en versnellingsbak.

- Buiten en binnen beplating van de carrosserie.

- Aanpassen van bankframes.

- Bekabeling van elektrisch installaties.

- Spuit en schilderwerk.

- Vloer vernieuwen.

Subsidie:

In de hoop dat er subsidie kan komen om de eerste jaren waarin de kosten snel, flink kunnen gaan oplopen willen wij als Leyland Bus 907 het subsidie gedeelte opnemen en fondsen gaan werven, zodat dit Rotterdamse icoon gerestaureerd kan gaan worden. Om uit te sluiten hoeveel subsidie er benodigd zou zijn, zou er een uitgebreid onderzoek en calculatie aan de hand van de opgevraagde offertes noodzakelijk zijn om dit vast te stellen. 

 

Om een goed voorbeeld te nemen aan het restauratie project RET 907 is de RET 770 van Stichting RoMeO. Deze bus werd ook in 1989 terug gehaald van een sloperij in Leidschendam en compleet gerestaureerd naar zijn originele afleverings staat in 1962.

770 sloop.jpg

RET museumbus 770 (Kromhout/Hainje 1962) zoals hij er begin 1989 uit zag nadat hij bijna 15 jaar op een sloperij bij Leidschendam had gestaan. Rotterdam RET-garage Sluisjesdijk. (foto: J. van der Stelt).

 

 

273305117_4829394523844138_5248222447709800138_n.jpg

RET museumbus 770 in zijn originele gerestaureerde staat. Rotterdam RET-garage Sluisjesdijk, januari 2022. (foto: J. Houdé)

bottom of page